Bij toeval zag Corné Bax enige tijd geleden op YouTube een filmpje over een verzameling modelhelikopters. Dit was aanleiding om met de hoofdpersoon uit de reportage, Albertino Doomen, contact te leggen en een afspraak te maken voor een bezoek aan Vario Benelux.
Op zaterdag 14 oktober was het dan zover en reisden een zevental leden, allen helivliegers, van de Boxtelse Modelvliegtuigclub af naar Bosschenhoofd in het westen van de provincie Noord-Brabant.
Geschiedenis van de modelhelikopter
Aangekomen op het adres stapten we de winkel binnen van het voormalige RC Heliparts. Ons oog viel direct op de enorme hoeveelheid modelhelikopters die er te zien waren.
Na verwelkoming en een kop koffie gaf Albertino Doomen een rondleiding. In de vitrines staat een bijna volledige collectie van Vario helikopters. Doomen die al jaren met helikopters vliegt, vertelt enthousiast over de geschiedenis hiervan. Naast de ‘brandstof’ helikopters heeft Doomen ook dezelfde modellen maar dan met elektromotor. Naast deze collectie staan er ook diverse modellen die uitgerust zijn met een turbinemotor. Dit zijn de grotere modellen met een romplengte van zo’n twee tot tweeëneenhalve meter. Deze modellen zijn zeer realistisch en bijna niet van echt te onderscheiden. Het is een lust voor het oog maar wel met een prijskaartje.
Stellingen met verschillende merken en type heli’s
Diverse turbine aangedreven heli’s
Werkplaats en opslag
Na de rondleiding op de begane grond werd de werkplaats en opslag op zolder bekeken. Diverse stellages met gebouwde of beschadigde modellen, maar ook nog niet afgebouwde exemplaren en zelfs nog in de originele verpakking. Vele modellen in de afgelopen decennia door hemzelf gekocht, gevlogen en verzameld. ‘Veel klanten schenken hun oude heli en helpen zo mee om mijn verzameling compleet te krijgen’, laat Albertino weten. De helikopters staan gesorteerd op merk en type. Waar je kijkt, overal staan helikopters. Sommige ‘vliegkaar’, anderen half afgebouwd of voor onderhoud afgegeven. Op de aanwezige werkbanken staan verschillende heli’s als project voor de komende tijd.
Een stellage met gebouwde, te restaureren heli’s en nog in de originele verpakking.
Een werkbank met nog af te bouwen of voor onderhoud aanwezige heli’s
Vliegdemonstraties
Uiteraard mocht een vliegdemonstratie tijdens het bezoek niet ontbreken. Albertino demonstreerde in de tuin achter zijn woning een tweetal modellen. Met het brandstofmodel demonstreerde hij zijn behendigheid met deze helikopter. Met zijn jarenlange ervaring ‘in de vingers’ trotseerde hij de wind en voerde daarbij ook een aantal keer een zogenaamde ‘autorotatie’ uit. Hierbij wordt het ‘uitvallen van de motor’ gesimuleerd en moet de heli, tijdens de vrije val, op het allerlaatste moment opgevangen en geland worden.
De aanwezigen volgden nauwlettend de verrichtingen van de heli hoog in de lucht.
Het brandstofmodel wordt rustig voorgevlogen.
Voor de tweede demonstratie werd het door een turbine aangedreven model ‘Lama’ gebruikt. Bij de opstart van dit realistische model rook je de kerosinelucht en het geluid van de ‘aanjager’ voor de turbinemotor, deden je vermoeden op Schiphol aanwezig te zijn. Bij het bereiken van de juiste temperatuur werd de turbinemotor ingeschakeld en kort daarop kwam de rotor in beweging. Nadat het juiste toerental bereikt was, was het toestel vlieg klaar. Met gemak kwam het toestel los van de grond en werden de stuurfuncties nog even gecontroleerd. Kort daarop startte Albertino zijn demo welke zo’n 10 minuten duurde om daarna het toestel weer veilig aan de grond te zetten
De ‘Lama’ komt rustig voorbij vliegen.